We make you happy with exceptional design, brilliant
videos, appealing websites and fruitful apps.

2day Blog

02/10
2013

Ako sme redizajnovali SuperFaktúru

Tento článok mal vyjsť už pred rokom, no tak dlho som odkladal jeho dopísanie, že som ho takmer odložil nadobro. Nakoniec som si ale našiel čas na dokončenie a po dllllllhom čase opäť trochu poodhalím zákulisie SuperFaktúry.

Približne po roku od spustenia služby sme začínali pociťovať potrebu zmeniť vizuál SuperFaktúry. Samotný dizajn nebol nijak hrozný, ale mali sme minimálne dva iné dôvody na zmenu:

  • S pribúdaním nových funkcionalít bolo stále náročnejšie zapracovávať ich do existujúceho dizajnu. Bolo to už tak trochu znásilňovanie.
  • Za ten jeden rok služba vyrástla. Z pubertálneho decka sa stáva zrelý človek a treba to ukázať aj svetu.

SuperFaktúra - pôvodný dizajn

Takže v apríli 2012 som začal pracovať na novom dizajne. Na začiatku som si stanovil niekoľko bodov, ktorých som sa chcel držať:

  • Nový vizuál nemôže byť príliš odlišný od pôvodného. Nechceme nikomu spôsobiť šok
  • V budúcnosti nesmie byť dizajn prekážkou pri rozširovaní funkcií systému. Musí byť na to pripravený
  • Rovnako tak treba myslieť na preklady aplikácie do rôznych jazykov
  • Služba v novom kabáte musí vzbudzovať dôveru, vyzretosť. Ale pritom je stále dôležité zachovať si sviežosť a mladého ducha 😉

Po pár týždňoch bol nový dizajn hotový. Po ďalších pár dňoch boli zapracované aj pripomienky kadekoho z tímu. Takže sme mohli začať nasadzovať.

Najjednoduchšie by bolo skokom vymeniť starý dizajn za nový a nechať ľudí to nejakým spôsobom prežuť. To som ale nechcel robiť. Som presvedčený, že akokoľvek dobrý redizajn sa podarí, vždy si nájde svojich verných odporcov. Nakoniec príkladov je veľa, niektoré služby boli dokonca nútené sa po pár dňoch vrátiť k pôvodnému dizajnu, ak bol počet odporcov neúnosný. A tomu sme sa chceli vyhnúť.

Počkali sme na letnú uhorkovú sezónu a celý postup nasadzovania som rozvrhol na čo najmenšie kroky. Tie sme potom od začiatku júla 2012 postupne aplikovali. Každú takúto zmenu sme nechali niekoľko dní (občas až dva týždne) fungovať, kým sme pristúpili k ďalšiemu kroku. Cieľ bol jasný: nikto si nesmie všimnúť, že sa niečo zásadné mení. Uvaríme používateľov postupne a veľmi pomaly;) Niektoré kroky boli tak malé, že sa nám to pri nich naozaj podarilo. Pri tých väčších, ktorým sa nedalo vyhnúť, sme museli byť o to viac opatrní.

Redizajn sa týkal takmer všetkých existujúcich podstránok. Tých elementárnych krokov bolo zhruba 10. Najdôležitejších šesť z nich vám najlepšie ukážem na obrazovke “Zoznam faktúr”:

Krok 0 – pôvodná verzia
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 1
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 2
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 3
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 4
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 5
SuperFaktúra prvá verzia
Krok 6 – finálna verzia
SuperFaktúra prvá verzia

Celý proces zmeny dizajnu nám takýmto spôsobom trval približne 10 týždňov. Negatívne ohlasy boli počas tohto procesu dva. Obaja sa sťažovali na to, že sa im hlavička stránky s logom SuperFaktúry páčila viac na tmavom pozadí. S týmto súhlasím, ale tu som musel urobiť kompromis. Chceli sme totižto, aby si užívatelia SuperFaktúry mohli vymeniť naše logo v hlavičke za svoje. Získajú tak osobnejší vzťah k produktu, budú sa cítiť v systéme domáckejšie a budú k nemu aj loajálnejší. A keďže väčšina logotypov je na svetlom pozadí, musela tam teda zostať biela.
Pozitívne ohlasy, ak si dobre pamätám, neboli žiadne. Utešujem sa tým, že to bolo práve kvôli tomu, že rozložením na viac krokov sa nám celý proces redizajnu podarilo naozaj dobre zamaskovať 😉

« Back to all posts

User comments (6)

Moc pekne redesignované…

Reply Written by: SNiPI on October 24, 2013 at 10:41 am

    Moc vďaka, snažili sme sa.

    Reply Written by: Brano Simo on October 24, 2013 at 7:40 pm

Nebude možnosť vybrať skin v nastavení superfaktúry? Ten modrý background za logom sa mi páči 🙂

Reply Written by: Michal on October 24, 2013 at 5:01 pm

    HA! To by sa vám tak páčilo! 🙂

    Reply Written by: Brano Simo on October 24, 2013 at 7:39 pm

Podľa mňa ste to dali super. Používam vás – dokonca aj v uhorkovej sezóne a nič som si nevsimla. Robím tiež v online a takto sa to podľa mňa má robiť. Že porobíte čo treba, zlepšíte usability a user o tom ani nevie. Chválim. Určite si predĺžim členstvo.

Reply Written by: Alžbeta Ivanovičová on October 24, 2013 at 10:42 pm

    Paráda, máme radosť a vďaka za pochvalu. Tento postup síce viac zaťaží vývojárov (je teda o niečo ‘drahší’), ale o to menej ‘starostí’ má užívateľ a nemusí si zvykať na niečo šokujúco nové. A potom zase my nemusíme užívateľom vysvetľovať, prečo sme niečo zásadné zmenili. Teda ak sa to urobí správne, tak sú všetci spokojní 🙂

    Reply Written by: Brano Simo on October 24, 2013 at 11:19 pm